Ką daryti, kad Kalėdinės klientų dovanos nepakurstytų ginčo?

Artėjant didžiosioms metų šventėms – Kalėdoms – įmonės ir jų darbuotojai sulaukia dešimčių dovanų iš savo verslo partnerių, klientų, paslaugų teikėjų. Įstatymas draudžia valstybinėje tarnyboje dirbantiems asmenims priimti dovanas ar paslaugas, o taip pat jas teikti, jei tai gali sukelti viešųjų ir privačių interesų konfliktą, tačiau jis nėra taikomas privataus verslo darbuotojams. Vis dėl to, net ir privatus verslas gali susidurti su rizikomis, priimant šventines dovanas.

Pasak JUREX verslo ginčų advokatų kontoros advokatės, asocijuotosios partnerės Karolinos Laurynaitės, įprastai verslo dovanos, ypač nedidelės vertės, įteikiamos verslo partnerių ir klientų darbuotojams. Dažnai, apie tai net nesusimąstant, jos priimamos ir teikiamos asmeniškai, nepagalvojant apie galimą riziką – interesų konfliktą. Klaidinga manyti, kad interesų konflikto situacijos gali susiklostyti ir neigiamų padarinių sukelti tik dirbant valstybiniame sektoriuje.

„Pavyzdžiui, į įmonės administratoriaus pareigas įeina lėktuvo bilietų pirkimas į komandiruotes vykstantiems darbuotojams. Susiklosčius draugiškiems santykiams tarp administratoriaus ir aviakompanijos pardavimų vadybininko, administratorius gali imti atsainiau vertinti kitų pardavėjų pasiūlymus. Įmonės interesą – patirti kuo mažesnius komandiruočių kaštus – gali nusverti asmeninis moralinis administratoriaus interesas rinktis pardavėjo, su kuriuo užmegztas draugiškas santykis, pasiūlymą“, – teigia K. Laurynaitė.

Anot advokatės, darbuotojai daugeliu atvejų subjektyviai vertina savo pareigas ir interesus, todėl įmonės ir jos darbuotojų interesų konfliktų prevencijai neabejotinai reikšmingas darbuotojų švietimas, paaiškinimas ką įmonė laiko interesų konfliktu, kokios situacijos darbuotojui turėtų sukelti abejonių.

„Dauguma žmonių į interesų konflikto situacijose gali atsidurti net patys to nesuprasdami ir neturėdami blogų ketinimų. Darbuotojas, nežinodamas kas yra interesų konfliktas, kaip jis gali pasireikšti, nežinos apie kokias situacijas reikėtų pranešti“, – teigia K. Laurynaitė.

Viena iš tikrai pasiteisiančių interesų konfliktų vengimo praktikų – viešas gautų dovanų deklaravimas, t.y. darbuotojai informuojami kur ir kokiu būdu turėtų pranešti apie bet kokią iš partnerių, tiekėjų, klientų gautą dovaną. K. Laurynaitė nurodo, kad tokia praktika tikrai pasiteisina, ypač, kai vadovai parodo pavyzdį ir imasi pirmieji deklaruoti gautas dovanas.

Individualūs susitarimai ar darbo sutarties sąlygos, įpareigojančios vengti interesų konfliktų taip pat yra gana naudinga prevencijos priemonė. Bendrąsias interesų derinimo gaires rekomenduotina įtvirtinti įmonės vidiniuose teisės aktuose, pavyzdžiui, įmonės interesų konfliktų valdymo politikoje. Taip būtų įtvirtintos aiškios elgesio taisyklės, vertybiniai orientyrai, padedantys susigaudyti atribojant ir derinant skirtingus interesus.

visos įžvalgos
Sužinokite daugiau

Prenumeruokite mūsų naujienlaiškį

El. pašto adresas *
Pateikdama(s) savo elektroninio pašto adresą sutinkate, kad Advokatų profesinė bendrija Judickienė ir partneriai JUREX, kodas 3005573017, T. Kosciuškos 24, Vilnius, jį tvarkys tiesioginės rinkodaros tikslu.